20 - 22 november - Langverwacht maar toch gekregen...

22 november 2013 - Ampana, Indonesië

geschreven door: Steven

Even nog een korte blog omdat we vanaf morgen een dag of 6 van de rader af zijn! En op verzoek van mijn ouders na de bloederigheid van Torajaland, wat meer strandjes...

17 uur over 330 km
Niet te geloven hè? Maar eergisteren hebben we 17 uur gedaan over een afstand Groningen-Maastricht. 17 uur! De ene bergpas na de andere. De hoofdweg op Sulawesi is niet breder dan een boerenlandweggetje. De dag begon al met een teleurstelling: de grote VIP-bussen die we eerder hadden (waar zo ongeveer een bed hadden om in te liggen), waren vervangen voor kleine zweterige bussen, met weinig beenruimte (en als je dan last krijgt van restless legs word je niet blij;). Het maakte veel goed dat de rit schitterend was! En alles ging eigenlijk heel voorspoedig...totdat het stil kwam te staan. Weg was volledig geblokkeerd door een weggezakte vrachtwagen. We dachten echt, dan wordt slapen hier (het was inmiddels een uur of 6). Maar gelukkig, het kwam goed na een uur. Lekker gegeten en nog een klein uurtje te gaan tot het echt helemaal stil kwam te staan. Twintig minuten voordat we bij ons einddoel Tentena waren! Drie uur lang geen beweging door wegwerkzaamheden. Uiteindelijk waren we rond half 2 's nachts op locatie en hebben de supervriendelijke Elly van ons hotel Ue Datu Cottages uit haar bed gebeld.

Volmaakt dagje rondom Tentena
Gister hadden we echt een geweldig dag bij Tentena. Dit dorp ligt heel geïsoleerd aan het meer van Poso.
Van de gewelddadigheden tussen christenen en moslims (1998-2006) is niets meer te merken. Overigens opvallend hoeveel kerkjes hier staan: de gereformeeerde zendingsbond (100 jr geleden begonnen) heeft veel vrucht afgeworpen.

We slapen in een hele fijne cottage en hebben nog nooit zo genoten van een heerlijke douche. Gister hebben we een scooter gehuurd en zijn lekker gaan zwemmen in het azuurblauwe meer. Ook de waterval - die we zo ongeveer voor onszelf hadden - was fantastisch. Een superfijn dagje na de zweterigheid van gister is in de bus.

Op naar de Togians!
Ons volgende grote doel zijn de Togian Islands. Supermooie, paradijselijke eilandjes. Bijna onbereikbaar (je ziet, we zijn al even onderweg om er te komen). Daar is geen internet, een paar uur per dag stroom etc. Dus we zijn even 'niet bereikbaar'. Fred gaat duiken en ik ga snorkelen en heel erg genieten van zon, strand, zee!

Dus we melden ons weer over een klein weekje! We zitten in dit hotel: http://www.blackmarlindiving.com

Fred & Steef

1. Siem en Ria van den Dool:
    23 november 2013
    Niet te geloven, dat jullie nu pas goed 14 Dagen weg zijn. Al heel veel gezien. Hartelijke groet, PaMa
  2. Andrea:
    28 november 2013